woensdag 21 maart 2018

In memoriam Bertie Holter (1936-2018)

Donderdag 15 maart 2018 is Bertie overleden. Op 22 maart neemt de familie, in besloten kring dus, afscheid.
Bertie is in 1936 in Enschede geboren. Na haar middelbare school gaat ze daar in de verpleging en is ze actief in de Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale. Samen met haar man Henk Wooldrik kreeg Bertie twee zonen: Diede en Bas. Het werk van Henk in bouw- en woningtoezicht voert van Epe via Dronten naar Lelystad. Na een m.o. studie Nederlands stapt Bertie over via MBO sociale dienstverlening naar HBO maatschappelijk werk en krijgt een baan bij MADI Flevoland. Naast haar activiteiten in kerkelijke organisaties wordt ze politiek actief, eerst in het Progressief Akkoord en toen dat in 1977 in Lelystad werd opgeheven, in D’66 Lelystad.
Bertie heeft van 1994 tot 1998 in de gemeenteraad van Lelystad gezeten. Ze was daar een opvallende verschijning met haar witte haar en magere gestalte in een rolstoel. De multipele sclerose was in 1990 al zo ver dat Bertie werd afgekeurd. Dat ze tot haar dood in haar eigen huis is blijven wonen, was alleen mogelijk door allerlei technische hulpmiddelen en persoonlijke zorg.
Henk en Bertie zijn in 1980 uit elkaar gegaan. Henk, ook lid van D66, richtte zich meer op de regio en voorkwam zo moeilijke situaties. Bertie was een stevige figuur met (letterlijk) uitgesproken opvattingen.
De afdeling D66 Lelystad heeft er voor gezorgd dat bij het afscheid van lid 000761 er een passende bloemhulde was.

Niels Abcouwer